ආදරණීය දළුගම දේවස්ථානය සහ අවට

 

ආදරණීය දළුගම දේවස්ථානය සහ අවට

දරුවෙක් හදන්න ගමක් ඕන. මෙම ලිවීම සඳහා මගේ ග්‍රහණ වැකිය මෙයයි.

මම 1977 දී මගේ උපන් ගම හැරදා සදහටම ශ්‍රී ලංකාව හැර ගියෙමි. අවුරුදු හතළිස් පහක් අතර කාලය තුළ ඇති වූ ක්‍රමානුකූල වෙනස දැකීමට මා ජීවත් වූයේ නැත. දැන්, මගේ ආදරණීය ගම්මානය තදාසන්න නගරයක් හෝ ගම්මානයක් නොවේ. එය මට පාහේ හඳුනාගත නොහැක. මා විස්තර කිරීමට යන මතකයන් මගේ හිසෙහි, ශීත කළ කාල බුබුලක සිර වී ඇත.එදා ඉඳන් ගෙදර ගම ගැන මගේ අත්දැකීම කියන්න හොඳම විදිහ මොකක්ද? මේ මතකයන් ගොතන්න මම කාලෙක ඉඳන් කල්පනා කළා. දළුගම පල්ලිය සහ අවට පරිසරය මා විස්තර කරන්නේ කෙසේද?. මම හදවතින්ම සුභ පැතූ සහ හලෝ හෝ මචං කියූ අය ගැන මා විස්තර කරන්නේ කෙසේද? දළුගම මිනිසුන්ගේ කාරුණික වැළඳ ගැනීම මා විස්තර කරන්නේ කෙසේද?මෙම අසමාන තිත් මතකයෙන් සම්බන්ධ කිරීමට හොඳම ක්‍රමය නම් දළුගම පල්ලිය පසුකර යන මගේ දෛනික ගමන විස්තර කිරීමයි. මම මගේ දෙමාපියන් සමඟ මුදියන්සේගේවත්ත පාරේ අංක 248 හි ජීවත් වූ අතර, මගේ දෛනික ගමනාගමනයේදී පල්ලිය සහ ඒ අවට පරිසරය පසුකර ගියෙමි. මගේ මතකයන් උපයෝගි කර ගනිමින්, මම දැන් මගේ පියවර නැවත යනවා.උදෑසන ගමන සෑම විටම කාර්යබහුල එකක් වූ අතර, හැකි ඉක්මනින් බසයක් අල්ලා ගැනීමට ඉක්මන් විය. යමෙක් තරුණ වියේදී නිදාගන්නේ උදෑසන සේදීමට සුළු කාලයක් ඉතිරි කරමිනි. නියමිත වේලාවට නැඟිට, ඉතා ඉක්මනින් ඇඳුම් ඇඳගෙන, ඉක්මනින් ගෙදර හැදූ උදෑසන ආහාරය ගිලගනිමින්, මම වේගයෙන් බස් නැවතුම වෙත ඇවිද ගියෙමි. උදේ දුවද්දී යාළුවෙක් එක්ක කතා බහ කරන්න වෙලාවක් තිබුණේ නැහැ. මට වෙලාව මදි වුණා. මම විනාඩි හතකට අඩු කාලයකින් ඒක කළා. මගේ ඔරලෝසුව වේලාවට තබා මට කෙතරම් වේගයෙන් ඇවිද යා හැකිදැයි පුරසාරම් දොඩන්නට තරම් මට පිස්සු විය.ආපසු ගමන වෙනම කතාවකි. විද්‍යාලය රාජකාරි දවස සඳහා සිදු කරන ලදී. මම මගේම මන්දගාමී වේගයෙන් ඇවිද ගියෙමි. ප්‍රමාද වීමේ පීඩනයක් තිබුණේ නැහැ. ඔබ වටපිටාව උකහා ගනිමින් සෙමින් හා විවේකීව ගෙදර ගියේය. අතරමඟදී මිතුරන් හා නිදහස් කරන්නන් සමඟ කතා කිරීම. මගේ උපන් ගමේ සැහැල්ලුවක් දැනෙනවා. සිසිල් විය.මම පල්ලිය පසුකර ගෙදර යන විට මගේ හමුවීම් සහ පරිසරය විස්තර කිරීමට සූදානම්ව සිටිමි. එය සංවේගාත්මක අත්දැකීමක්. මට මේ ලෝකයෙන් එපිට යනු කතාවකි.
දළුගම දේවස්ථානය
බස් නැවතුම තිබුණේ හරස් හන්දියේ. එය නම් කර ඇත්තේ ප්‍රදේශයේ කතෝලිකයන්ගේ ගෞරවනීය සංකේතයක් වන ක්‍රිස්තියානි කුරුසයක් අනුව ය. හන්දිය තිබුණේ ශ්‍රී ලංකාවේ ප්‍රධාන නගර දෙකක් වන කොළඹ හා මහනුවර යා කරන ප්‍රධාන ධමනි මාර්ගය වන නුවර පාරේය. මම මේ බස් නැවතුමෙන් බස් එකෙන් බැස්සා.හරස් හන්දියෙන් නුවර පාර හරස් කරමින් රින්චන් වීදියට පිවිසුනෙමි. 1950 ගණන්වල දළුගම දේවස්ථානය භාරව සිටි ජනප්‍රිය බෙල්ජියමේ පූජකවරයකුගේ නමින් ගම්මු එය නම් කළහ. රින්චන් පියතුමා මුළු ගමේම ආදරණීය චරිතයක් විය. බහුතර බෞද්ධ රටක කතෝලික විදේශීය පූජකයන් උවදුරක් යැයි සිතූ ශ්‍රී ලංකාවේ කලින් පැවති වාමාංශික රජයක් විසින් ඔහුව පිටුවහල් කිරීම කරන ලදී. කෘතවේදී ගැමියන් එසේ සිතුවේ නැත. සිංහල භාෂාව උගත් ප්‍රශංසනීය පූජකවරයාගේ නමින් ප්‍රාදේශීය වීථියක් නම් කිරීමෙන් ඔවුහු රජයට විරුද්ධ වූහ. ඔවුන්ට දේශනා කිරීම සඳහා සිංහල ඉගෙන ගත් රින්චෙන් ජනප්‍රවාද වීරයෙක් විය.රින්චන් පියතුමා මාව කතෝලික ඇදහිල්ලෙන් බව්තීස්ම කළේ මට දින කිහිපයක් වයසේදී. ඔහු ගමේ කොතරම් ජනප්‍රියද යත්, කැපවූ මව්වරු තම පුතුන්ට ජනප්‍රිය පූජකයාගේ නමින් නම් තැබූහ.රින්චන් වීදියේ දකුණු පසින් හන්දියට ඇතුල් වන ස්ථානයේ සිල්ලර කඩයක් විය. එය දළුගම ප්‍රදේශයේ කෙනෙකුට අවශ්‍ය ඕනෑම දෙයක් ගබඩා කර තිබුණි. කඩේ මුදලාලි ලංකාවේ දකුණේ කෙනෙක්. මම කඩේ ඇතුලට ගිහින් දවසට ඉතුරු කරගත්තු සාක්කු මුදල් වලින් පොප්සිකල්  එකක් හෝ කජු ටොෆි එකක් ගත්තා. ටොපියක් කඩන්න බොතලයට අත ගාන්න දෙන්න තරම් කඩ මුදලාලි මාව විශ්වාස කළා. ටොෆියක් විකුණුවේ ශත පහකට. මට තවත් සාක්කුවේ මුදල් ඉතිරිව තිබේ නම්, මම ඔහුගේ ශීතකරණය විවෘත කළේ කොළ සහ සුදු වර්ණවලින් ඔතා ඇති Elephant House පොප්සිකලයක්, ශත පහළොවකට මිලදී ගත්තා.
කඩ මුදලාලි, මගේ කතා වස්තුවෙන් වසර 30 කට පමණ පසු 2005 දී පමණ ඡායාරූප ගත කරන ලදී.
මිත්රශීලී කඩ හිමියා සහ මා අතර කාරුණික වචනයක් දෙකක් හුවමාරු විය. ඔහු මගේ දෙමාපියන් දෙදෙනාම දැන සිටියේය. මගේ පියා ඉරිදා ඔහුගේ සති අන්ත පුවත්පත ඔහුගෙන් මිලදී ගත්තේය.මගේ වම් පැත්තේ මස් කඩයක් තිබුණා. ගමේ හැමෝම මස් මිල දී ගත්තේ එතනින්. එහි අලෙවි කළේ හරක් මස් පමණයි. මස් වෙළෙන්දා බහු කුසලතා පුද්ගලයෙකි. මුදියන්සේගේවත්ත පාරේ මගේ නිවසට නුදුරින් පිහිටි තාවකාලික ගව ඝාතකාගාරයක ඔහු උදේ මුලින්ම ගවයන් ඝාතනය කළේය. ඉන්පසු ඔහු විවෘත ගොන් කරත්තයක මස් කඩයට ප්‍රවාහනය කළේය. ඔහු විසින්ම හරක් මස් විකුණුවා, මස් පෙති කපා, එක් එක් රාත්තල් විශාල බර තරාදියකින් කිරා මැන බැලුවා. අවසානයේදී, ඔහු හරක් මස්, භාවිතා කරන ලද පුවත්පත් මත ඔතා මුදල් ගෙවීම සඳහා මුදල් ලබා ගත්තේය. බහු දක්ෂ ඒක පුද්ගල සංදර්ශනයක්.මම ඉරිදා ඔහුගේ මස් කඩයට ගියෙමි, මගේ පවුලේ අය හරක් මස් අනුභව කළ එකම දිනය, පවුලට හරක් මස් මිලදී ගැනීමට. මස් වෙළෙන්දා සෙනඟ අතරේ මා දුටු විට, ඔහුගේ අනුග්‍රහය අනෙක් අයට නොපෙන්වා ප්‍රමුඛතාවයක් ලෙස ඔහු මට සේවය කළේය. මස් වෙළෙන්දා නිතරම හපන බුලත්වලින් ඉසින ලද රතු පැහැති දත්වලින් නැඟී සිටියේ මහත් සිනහවකි. ඔහුගේ සිනහව කැපී පෙනුණි.මස් වෙළෙන්දා වැටුප් ලබන සේවකයෙකි. මස් කඩය අයිතිව තිබුණේ තෝමස් අමරසිංහටය. දළුගම ප්‍රදේශයේ කවුරුත් දන්නා හඳුනන තෝමස් අයියා නමින් ආදරයෙන් හඳුන්වනු ලැබූ තෝමස් අමරසිංහය. ඔහු එම ප්‍රදේශයේ ප්‍රාදේශීය සභා මන්ත්‍රීවරයා ද විය.
උදය වැඩක හිටියේ
වම් පසින් පාපැදි අලුත්වැඩියා කරන ස්ථානයක් ද විය. ඒක පවත්වාගෙන ගියේ මගේ යාළු ජීවා, මංගලගේ ඥාති සහෝදරයෙක් වන උදය, තරුණ කොල්ලා. උදය, ග්‍රීස් තැළුණු ඇදුම් ඇඳගෙන, මට කතා කළා. මම ඔහුගේ කඩය ඉදිරිපිට නැවැත්තුවේ සංවාද කිහිපයක් හුවමාරු කර ගැනීමටය. මගේ බයිසිකලයේ සිදුරක් සවි කිරීමට හෝ එහි ටයර්වල හුළං පිරවීමට අවශ්‍ය වූ විට උදය නිතරම මට උදව් කළා.මගේ වම් පසින් බයිසිකල් අලුත්වැඩියා කරන කඩය පසු කරන විට මගේ දකුණු පසින් ලාල්ගේ නිවස විය. ලාල් සහ මම කනිෂ්ඨ පාසලේ සිටියදී ශාන්ත අන්තෝනි විද්‍යාලයේ එකට පාසල් ගියෙමු. අපේ ආච්චිලා යාළුවෝ. ලාල් අවුරුද්දක් වැඩිමල්ය. ඔහු පාසලට මගේ ගමන් සගයා වූ අතර මා බලාගැනීමේ වගකිව යුතු විය. ඔහුට බාල සහෝදරියන් තිදෙනෙක්, නැන්දාවරු තිදෙනෙක් ඇතුළු විශාල පවුලක් සිටියේය. ඔවුන් ඔවුන්ගේ නිවසේ එකට ජීවත් වූහ. එයාලගේ වතුර ලිඳ තිබුණේ පාර අයිනේ. නිතරම, ඔවුන්ගෙන් එක් අයෙක් ඔවුන්ගේ ළිඳෙන් නාමින් සිටිනු මම පසුකර යන විට සොයා ගත හැකි විය.ලාල්ගේ නිවස ඉදිරිපිට තිබුණේ පොන්නම්පෙරුම සහෝදරයන්ගේ නිවසයි. ඔවුන්ගේ නිවසේ කොටසක් ගමේ මිනිසුන්ට මත්පැන් අලෙවි කරන ක්‍රීඩා බාර් එකක් විය. බාර් හිමියාගේ පුත්‍රයා වන රාජා, රට තුළ වෙළඳ සීමා සහිත කාලපරිච්ඡේදයක ඔරලෝසු අලෙවි කළේය. මම වැඩ කරන්න පටන් ගත්තම මගේ ඔරලෝසුව එයාගෙන් ගත්තා. එක් ඔරලෝසුවක් ඔබ පසුව කියවිය යුතු සිත් ඇදගන්නා කතාවක ඇතුළත් විය.රාජාගේ ගෙදර මත්පැන් බාර්එක පසුකර මම පරණ නුවර පාර හරහා පල්ලිය දෙසට ගියෙමි. එහි ශත සංවත්සරයේදී දශකයකට පෙර 1965 දී ප්‍රතිසංස්කරණය කර මුහුණට මුහුණ ලා සකස් කරන ලද කුළුණු පල්ලිය දැන් කෙනෙකුට දැකගත හැකිය. එය එහි ශත සංවත්සරය වන විට නවීන විශිෂ්ට නිර්මාණයක් වූ අතර එය සමකාලීන නිර්මාණයකට අනාගතයට ඔරොත්තු දෙන ලදී. විශේෂයෙන්ම කතෝලික ජනතාවගෙන් බහුතරයක් අතර දළුගම ගම්මානයේ කේන්ද්‍රස්ථානය වූයේ පල්ලියයි.
දකුණු පසින් තිබුණේ විනී ජයසේකරට අයත් නිවසයි. ඇය මගේ දෙමාපියන්ගේ මිතුරියකි. විනී මගේ ගෙදරට නිතරම ආපු කෙනෙක්.
විනීගේ ගෙදරට එහා පැත්තේ තිබුණේ මගේ යාළුවා, රාජා සිරිවර්ධනගේ ගෙදර. සමහර දවස්වල අපි ආපහු ගෙදර එනකොට බස් එකේ ගියේ එකට. එවැනි දිනවල මම පරණ නුවර පාරෙන් දකුණට හැරී රාජාගේ නිවසට ඇවිද ගියෙමි. රාජා දක්ෂ මිතුරෙකි. ඔහු තමාගේම කමිස සහ කලිසම් මැසුවේය, එය දවසේ දුර්ලභත්වයකි. ඔහුගේ විවේක කාලය තුළ, ඔහු නව යොවුන් වියේ දරුවෙකු සඳහා බාධාවකින් තොරව පැරණි Fiat වාහනයක් යථා තත්වයට පත් කළේය. ඔහුගේ පියාට කොළඹ ප්‍රධාන පෙළේ දෘෂ්‍ය ගබඩාවක් හිමි විය. ගොඩක් වෙලාවට එයාගේ තාත්තා මාව එයාගේ කාර් එකේ ගෙදර එක්කන් ගියා. රාජාගේ මව පාසල් ගුරුවරියක්.මම ආයෙත් පල්ලි ගාලට ආවා. වම් පසින් තිබුණේ ෂෙහාන්ගේ නිවසයි. ඔහු කොළඹ නගරයේ මගේ උසස් පාසල වූ ශාන්ත බෙනඩික්ට් විද්‍යාලයේ මට වඩා වසර කිහිපයක් බාල විය. ඔහු තම සීයා සහ සහෝදරිය සමඟ පාසලට පැමිණියේය. බොහෝ විට අපි ගෙදර ගිය අතර එකම පාසල් බස් රථයේ, ඔවුන් ඔවුන්ගේ සීයා සමඟ.වම් පසින් මදක් ඉහළට ගිය විට වොලස්ගේ නිවස විය. ඔහු සහ ඔහුගේ බිරිඳ මොරීන් සහ අවුරුදු පහක් පමණ වූ ඔවුන්ගේ පුතා රොයිස් එහි වාසය කළහ. වොලස් ඔහුගේ ගිටාරය වාදනය කරන අතරතුර බොහෝ සන්ධ්‍යාවන්හි මම මගේ මිතුරන් සමඟ වොලස් හි ගෙදර ගැවසී ඇත.බලගතු කතෝලික පල්ලිය ඉතාලියේ බිෂොප්වරයෙකු ලෙස කටයුතු කළ ප්‍රංශයේ ගම්මානයක කතෝලික සාන්තුවරයෙකු වූ ෆ්‍රැන්සිස් ඔෆ් සේල්ස් වෙනුවෙන් කැප කරන ලදී. ගමේ පරම්පරාවන් මෙම කේන්ද්‍රස්ථානය සහ කේන්ද්‍රීය පදනම කෙරෙහි ඔවුන්ගේ විශ්වාසයට ගරු කර ඇත. ඉතාලියේ බිෂොප්වරයෙකු ලෙස කටයුතු කළ ප්‍රංශයේ ගම්මානයක කතෝලික සාන්තුවරයෙකු වූ ෆ්‍රැන්සිස් ඔෆ් සේල්ස් වෙනුවෙන් කතෝලික පල්ලිය කැප කරන ලදී.පල්ලියේ ශත සංවත්සරයේදී වසර දහයකට පමණ පෙර පල්ලිය ප්‍රතිසංස්කරණය කරන ලදී. ශ්‍රී ලංකාවේ අනෙකුත් කතෝලික පල්ලි විසින් අනුගමනය කරන ලද සම්ප්‍රදායික පැරණි ඉතාලි ගෘහනිර්මාණ ශිල්පයෙන් බැහැරව සරල බව තේමාවක් ලෙසින් හැටේ දශකයේ ගෘහනිර්මාණ නිර්මාණ ශෛලියකට නවීකරණය කරන ලදී. එය එහි දෘෂ්ටි කෝණයෙන් සමකාලීන පල්ලිවලට වඩා ඉදිරියෙන් සිටියේය.
පල්ලිය ප්‍රදේශයේ තරුණ තරුණියන්ගේ රැස්වීම් ස්ථානය සහ ප්‍රජා කේන්ද්‍රස්ථානය විය. ඔවුන් පල්ලියේ ඉදිරිපස ආලින්දයේ එල්ලී සිටියහ. ඕනෑම දිනක, තරුණයින් පහළොවක් හෝ විස්සක් පමණ එහි රැස්ව සිටිනු ඔබට දැකගත හැකිය. සමහරු බයිසිකල්වල හිටියා. යොවුන් වියේ, වයස අවුරුදු විසි ගණන්වල තරුණ පිරිමි, ඔවුන් එකට කතාබස් කරමින් විනෝද වෙති.
පල්ලිය ඇතුළත, මුල් විදුලි පංකාව සහ ජේසුස් වහන්සේගේ පිළිමය
පල්ලියේ ගායන කණ්ඩායම ඉදිරිපත් කරන ලද ඉහළ තට්ටුවට යන සර්පිලාකාර පඩිපෙළ
කොළඹ ප්‍රභූ පාසල්වලට ගිය පිරිමි ළමයින් සමඟ ප්‍රදේශයේ පාසලේ ළමයි ගැවසෙනවා. පල්ලියේ ඉදිරිපස පොදු හරය සහ සමකරනය විය. තරුණයින් සඳහා පන්ති රහිත සමාජයක් විය.මම පල්ලියේ ඉදිරිපස නැවතී මගේ සහෝදරයන් සමඟ කතාබස් කළෙමි. ඔවුන් අතර මා නොදන්නා කිසිවකු නොසිටි තරම්ය. බටහිරයන්ට හුරු නැති අපූර්ව කලාවක් වූ විටෙක සමාන්තර බහුවිධ සංවාද රැගෙන මම ඔවුන් සියල්ලන් සමඟම පාහේ කතා කළෙමි. බොහෝ විට, කතාබස් නිෂ්ඵල විහිළු වලට තුඩු දුන් අතර බොහෝ දෙනෙකුට තේරුමක් නැත. නමුත් එය දැඩි විනෝදයක් විය. තරුණ ප්‍රීතිය සහ වික්‍රමාන්විත බව ප්‍රදර්ශනය විය. යමෙක් සාධාරණත්වය, ඉවසීම සහ අන්‍යෝන්‍ය ගෞරවය පිළිබඳ පාඩම් ඉගෙන ගත්තේ නොසැලකිලිමත් පිරිස අතර නිදහසේ මිශ්‍ර වීමෙනි.ක්‍රීඩා පිටිය දකුණු පසින් විය. සති අන්තයේ බොහෝ ක්‍රිකට් තරග පැවැත්විණි. සෑම සවසකම පාපන්දු ක්රීඩා පැවැත්විණි. ක්‍රිකට් ක්‍රීඩා කළේ මෘදු ටෙනිස් බෝලවලින් සහ පාපන්දු ක්‍රීඩා කළේ පාවහන් නොමැතිව ය. ගැමියන්ට සාමාන්‍ය ආදායමක් තිබූ අතර සපත්තු සහ ක්‍රීඩා ආම්පන්න බොහෝ දෙනෙකුට දැරිය හැකි මිලකට නොතිබුණි. ඉඳහිට එහි එල්ලේ ක්‍රීඩාවක්ද සිදු විය. සෑම වසරකම ආරම්භයේ දී ශාන්ත ෆ්‍රැන්සිස් ජන්ම ශත සංවත්සරයේ වාර්ෂික පල්ලියේ මංගල්‍යය ගම්වැසියන් සමරන විට මෙම භූමියේ සැණකෙළි පැවැත්විණි. මංගල්‍යය සහ සැණකෙළිය පැවැත්වෙන විට මුළු ප්‍රදේශයම ආලෝකමත් විය. එය ප්‍රදේශයේ තරුණ තරුණියන්ගේ ආකර්ශනීය ස්ථාන රැසකින් සමන්විත විය. මෙරි ගෝ රවුන්ඩ්, කතුරු ඔන්ච්චිල්ලාව් සහ මාරක ලිද.  මෝටර් බයිසිකල් පදින්නන් අපූරු ලෑලි වලින් තනන ලද ළිඳක් ඇතුලේ කැරකෙනවා. මෙම අපූරු සැණකෙළි වලදී බොහෝ ආදර කතා පුර්වගත විය.පල්ලියට මුහුණ ලා ඇති ක්‍රීඩා පිටියේ ඉඳහිට ශ්‍රී ලංකා පොප් සංගීත සංදර්ශන පැවැත්විණි. වාර්ෂික ශ්‍රී ලංකා අලුත් අවුරුදු උත්සව ද සෑම අප්‍රේල් මසකම එහි පැවැත්විණි. පල්ලියේ භූමිය සෑම කෙනෙකුටම විය, එය මහජනයාට අයත් විය.පල්ලිය පැත්තේ තරුණයන් නිතර ගැවසෙන ක්‍රීඩා සමාජයක් විය. බොහෝ කතෝලික තරුණයන් මෙම සමාජයේ සාමාජිකයන් විය. මෙම කුඩා ගොඩනැගිල්ලේ තරුණයන් සහ පාසල් සිසුන් කැරම් සහ වෙනත් ක්‍රීඩා කළහ. සමහර කොල්ලෝ යාබද තණතීරුවල පැසිපන්දු, වොලිබෝල් සහ බැඩ්මින්ටන් ක්‍රීඩා කළහ. සමාජය පල්ලියේ පල්ලියට අයත් විය. පූජකයා නිතරම සමාජ ශාලාවට පැමිණෙනු දැකගත හැකි වූයේ, සෑම කෙනෙකුම පාලනය කිරීමට මෙන් ය.ක්‍රීඩා පිටිය සහ දේවස්ථානය අතර පිහිටා තිබුණේ ශාන්ත ප්‍රැන්සිස් පාසලයි. පාසලට පොහොසත් උරුමයක් තිබුණා. දළුගම ප්‍රදේශයේ බොහෝ දෙනෙක් මෙම පාසලට, විශේෂයෙන්ම ඔවුන්ගේ මුල් අවදියේ ඉගෙනුම ලැබූහ. මගේම තාත්තා ප්‍රාථමික අධ්‍යාපනය සම්පූර්ණ කළේ පාසලෙන්. එවකට රජයේ ඇමැතිවරයකු වූ ප්‍රාදේශීය මන්ත්‍රීවරයාද ඉගෙන ගත්තේ මෙම පාසලේය.
ශාන්ත ප්‍රැන්සිස් පාසල
පාසල පසුකර යන්නේ එහි විසූ කතෝලික කන්‍යා සොහොයුරියන් විසින් පවත්වාගෙන යනු ලබන කන්‍යාරාමයයි. මගේ මල්ලිගේ පෙර පාසල තිබුණේ මේ කන්‍යාරාමයේ. කන්‍යාරාම පාසල් ශාලාව ගමට නොමිලේ කුලියට දුන් ප්‍රජා ශාලාවක් ලෙස ක්‍රියා කළේය. එය නාට්‍ය, ප්‍රසංග සහ ප්‍රජා උත්සව පවත්වන ලදී.පාසල සහ කන්‍යාරාමය අතර ගේට්ටුවකට පිවිසෙන මාර්ගයක් වසා දමා තිබුණි. ගේට්ටුව අසලින් එක වරකට ගමන් කළ හැක්කේ පයින් යන එක් අයෙකුට පමණක් ගමන් කළ හැකි තදින් කැරකෙන ගේට්ටුවකි. එය හිතාමතාම නිර්මාණය කර ගොඩනඟා තිබුණේ පල්ලි යන අයට පමණක්, වරකට එක් බැතිමතෙකුට පමණි.කැරකෙන ගේට්ටුවන් පිටවී කොහල්විල පාරට පා තබා දකුණට හැරුනෙමි. වම් පසින් රජය විසින් පත් කරන ලද ප්‍රාදේශීය ග්‍රාම නිලධාරියා ජීවත් විය. ඔහු මගේ මල්ලිගේ දෙවි පියා විය. ඔහු මගේ මවගේ පවුලේ දුරස්ථ ඥාතියෙකි. හැත්තෑව දශකයේ මැද භාගයේදී මට දහඅට පිරෙන විට ග්‍රාම නිලධාරියා මගේ පළමු සහ එකම ශ්‍රී ලාංකික හැඳුනුම්පත නිකුත් කළේය.ඊළඟට තිබුණේ ප්‍රදේශයේ සලකුණක් වූ රුහුණුසිරි ස්ටෝර්ස් සාප්පුවයි. එය මුදියන්සේගේවත්ත පාරෙන් මගේ අසල්වැසි පැත්තට හැරෙන මාර්ගයට යාබදව විය. සාප්පු හිමියා සාමාන්‍ය වෙළඳසැලක් පවත්වාගෙන ගිය අතර එහිදී ඔහු අසල්වැසි ජනතාවට සිල්ලර බඩු කුඩා ප්‍රමාණයක් බෙදා දුන්නේය. සමහර පවුල්වලට ඔහු පොතක හිඟ මුදල් සළකුණු කරමින් ණයට සිල්ලර බඩු නිකුත් කළේය. ඔහුගේ වැඩිමහල් සහෝදරයා ඔහුට සාප්පුවේ උදව් කළේය. අසල්වැසි බොහෝ දෙනෙක් වීදි සංවාද සහ තේ කෝප්පයක් සඳහා ඔහුගේ සාප්පුවට රැස් වූහ.එතනින් මම වමට හැරුනේ මගේ අසල්වැසි මුදියන්සේගේවත්ත වීදියට. ඒ ගමන තවත් දවසකට, තවත් කතාවකි. එය ශ්‍රී ලංකාවේ ගම්මානයක සිටින දූපත් වැසියන් පමණක් දන්නා දුර්ලභ ප්‍රජා ආත්මයක් විය.

Comments

Popular posts from this blog

Cyril Stanley

My experiences of rebellions

Arya Sinhala